Забруднення морів нафтою та його наслідки


Забруднення моря нафтою - не рідкісне явище. Прибережні води в деяких місцях постійно вкриті шаром нафти. Вона вбиває тварин і знищує багато видів рослин.

   Літопис подій:
Авари великих танкерів

   Аварія танкера „Торрей Каніон" у березні 1967 року поблизу Ландс Енду Великій Британії. Причиною першого справді масштабного забруднення була аварія танкера „Торрей Каніон", який сів на мілину неподалік від Севен Сто-унз. За підрахунками, тоді у море вилилося біля 106 тисяч тонн нафти. В результаті загинули тисячі птахів з британських популяцій кайр і гагар, а популяції тупиків з французьких островів Септ були практично знищені.
   Катастрофа танкера „Амоко Кадіз" на бретонському узбережжі Франції в 1978 році. Це була найбільша катастрофа танкера біля узбережжя Європи. В результаті виходу з ладу двигуна „Амоко Кадіз" розбився об скелястий берег Бретані. Внаслідок цього загинули тисячі перелітних птахів.
   Аварія танкера „Ексон Валдез" неподалік від Аляски в 1989 році. Цей величезний супертанкер через недосвідченість капітана врізався у скелі. Нафтова компанія „Ексон", штат Аляска і відповідальні посадовці у США були не в змозі забезпечити танкер устаткуванням, необхідним для охорони вантажу і обмеження його шкідливого впливу, тому нафта завдала непоправної шкоди флорі і фауні в районі Прінс Вільям Саундс.
   Часті катастрофи танкерів відбувалися з таких причин: супертанкери дуже важкі, гальмівний шлях у них дуже довгий, тому вони розбиваються легше, ніж невеликі кораблі.


Що можна зробити?

   Оскільки одним з головних джерел забруднення моря нафтою є очищення нафтових резервуарів у відкритому морі, кожна держава зобов'язана контролювати ділянку моря, що їй належить, і власний флот, а також застосовувати суворі заходи покарання за виявлені порушення. Звичайно, не повинні відбуватися такі катастрофи, які у результаті ви¬мушували б владу переглянути існуючі міжнародні обов'язкові норми. Протягом року при очищенні мінеральних мастил у Північному морі було добуто понад 100 000 тонн нафти.
   Велика кількість нафти потрапляє в море в результаті аварій і забруднення річок. Кожен, хто виливає старе мастило в каналізацію або прямо на землю, стає винуватцем забруднення моря.
   Очищення води від мазуту може коштувати мільйони, але це не захистить фауну від наслідків забруднення. Багатьох екологічних катастроф могло б не бути, коли б державою вводилися жорсткіші закони по охороні навколишнього середовища.






   Моря здаються такими величезними, що нерідко вважають - людська діяльність не чинить на них жодного впливу. Це хибне уявлення. В результаті забруднення моря нафтою знищуються величезні ділянки узбережжя і морська флора та фауна.

ВПЛИВ НА ФАУНУ


   З січня 1971 року по червень 1979 року на британському узбережжі було знайдено 36 тисяч птахів, що загинули від отруєння нафтою. Небезпека загрожує в першу чергу морським птахам, таким як кайри, гагари і тупики.
   Під час перельотів вони шукають воду зі спокійною поверхнею, але, коли вони опускаються на нафтові плями, їхнє пір'я швидко просочуються нафтою і птахи вже не можуть піднятися в повітря. Навіть злегка забруднене пір'я не дозволяє птахам злетіти, і вони гинуть, оскільки, намагаючись очиститися від липкої маси, птахи її ковтають, після чого смерть настає протягом декількох днів. У тих птахів, які з'їдають невелику кількість нафти, є шанс вижити. Вкрите шаром нафти пір'я птахів втрачає свої теплоізоляційні властивості, і тоді птахи вмирають від холоду. Нафта, що міститься в рибі, яка є їжею тюленів, а також забруднення берегів під час розкладання трупів ссавців можуть стати причиною захворювання тварин. Понад тисячу річок і струмків, що течуть під льодом, впадають у затоку Пршс Вільям Саундс на Алясці - а це є один з найвідоміших національних парків США. Тут жила одна з одинадцяти наявних у світі колоній морських видр. Після аварії танкера „Ексон Валдез" загинули тисячі видр і ще 10 000 загрожувала серйозна небезпека.
   Коли який-небудь звір гине в результаті забруднення морських вод нафтою, його отруєне тіло з'їдають хижі тварини або птахи, наприклад, орлани-білохвости, ластівки або морські леви, тобто, завдається шкода всьому харчовому ланцюжкові.
   В результаті забруднення моря отруюється риба і хижаки, які нею харчуються. Мертві акули були знайдені під час відливу в забрудненому морі.
   Просочене нафтою пір'я не дало кайрі злетіти. Як і тисячі інших птахів, вона загинула в страшних муках.

ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ ВИТІК НАФТИ


   Забруднення моря нафтою все частіше призводить до локальних екологічних катастроф.
   До 50-х років XX ст. кораблі-цистерни були невеликих розмірів, тому їхні аварії не могли завдати серйозної шкоди морю і його мешканцям. Кількість нафти, що витікала з них в море, не виходила за межі допустимого рівня, і така нафта могла бути розкладена природним чином, за допомогою бактерій. Проте поступово розміри танкерів почали ставати дедалі більшими.
   У 1987 році в морські води всього світу витекло більше ніж 3,5 мільйони тонн нафти. Оскільки вона мала різні джерела походження, нафтова промисловість надала інформацію, на основі якої були зареєстровані всі відомі випадки аварій і їхні причини. Попри те, що капітани танкерів знають наслідки, до яких призводить відмивання нафтових резервуарів в морі, вони порушують закон і виполіскують їх морською водою, виливаючи брудну воду прямо назад у море. Частка участі людей, які керують морським транспортом, у забрудненні моря нафтою складає 28%, а 72% - це результат інших дій людини.
   Відбуваються витоки нафти і газу при розробці і видобуванні копалин. У результаті вибуху бурової свердловини на платформі в Мексиканську затоку у 1978 році витекло близько 400 тисяч тонн нафти.
   Аварії танкерів: найдраматичніші наслідки забруднення морських вод, без сумніву, мають місце після аварій кораблів-цистерн. Катастрофи такого роду - страхітливий сон для працівників нафтової промисловості.

УСУНЕННЯ НАСЛІДКІВ


   Якщо порівняємо нафтові забруднення з викидами в море відходів промислових підприємств і міст, то помітимо, що викиди обмежені певними територіями, але наслідки цих забруднень дуже серйозні.
   Найсучасніші методи очищення вод великою мірою залежать від кліматичних умов і температури води. Бурхливе море подрібнює нафтові плями і утворює піну з нафти і води, яка розкладається значно важче, ніж чиста нафта.
   Під час штилю, за допомогою загороджувального пристрою, що його тягнуть невеликі кораблі, нафту можна утримати на одному місці і відкачати її в резервуари.
   Після того, як було зібрано максимальну кількість нафти, з повітря розпилюють хімічний порошок, що розкладає її залишки. Отримана в результаті емульсія переробляється морськими бактеріями. Проте в океані завжди залишаються її залишки. Необроблена нафта складається більш ніж із 1 000 з'єднань. У багатьох морях токсичні легкі вуглеводні сполучення випаровуються досить швидко. При цьому стоїть нестерпний сморід, але в результаті знижується небезпека, якій піддаються моря.
   Екологам допомагають літаки для спостереження, що мають на борту чутливі прилади, які реєструють нафтові плями і кораблі, з яких витікає нафта. Окрім літаків, що розпилюють порошок, який розкладає нафту, використовуються і літаки з апаратурою, яка розпізнає тип забруднення. Тоді для його усунення можна застосовувати найефективніші засоби.
   Нерідко встановлюються надувні споруди, які утримують плями нафти або мазуту далеко від берега.
   Щоб зібрати якомога більше нафти, застосовують різні методи й засоби: обприскування хімічними сполуками або навіть використовується сіно, яке вбирає нафту.

Корисна інформація:





Поведінка тварин
Чи можуть тварини спілкуватися одна з одною? Як окремим із них вдається, не збиваючись зі шляху, переміщатися... детальніше...
Збереження природи
З того часу, як людина стала господарем планети Земля, її діяльність обумовила зміни довкілля та почала діяти на умови...
детальніше...
Екосистеми в Європі
Усі рослин та тварини мешкають у тому середовищі та в тих біотопах, що відповідають певним... детальніше...
Екосистеми у світі
За сотні мільйонів років до того часу, як на Землі виникло життя, всі частини світу являли собою єдиний... детальніше...